Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

4/4/17

ΑΝΑΠΟΛΩΝΤΑΣ...ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ..


         ΑΝΑΠΟΛΩΝΤΑΣ... ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ...

Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός· και μακάριος ο δούλος, όν ευρήσει γρηγορούντα· ανάξιος δε πάλιν, όν ευρήσει ραθυμούντα. Βλέπε ουν ψυχή μου, μη τω ύπνω κατενεχθής, ίνα μη τω θανάτω παραδοθής, και της Βασιλείας έξω κλεισθής· αλλά ανάνηψον κράζουσα· Άγιος, Άγιος, Άγιος ει ο Θεός, διά της Θεοτόκου, ελέησον ημάς.



ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ:

ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΙ ΕΠΑΙΡΝΑ ΤΗΝ ΚΑΛΑΘΟΥΝΑ ΜΟΥ- ΤΗΝ ΕΙΧΕ ΣΤΟΛΙΣΕΙ ΑΠΟΒΡΑΔΙΣ Η ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ ΜΕ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΣΙΝΑΔΕΣ-ΣΥΝΑΝΤΙΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ,ΠΑΙΡΝΑΜΕ ΤΗΝ ΕΥΧΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ-ΓΙΩΡΓΗ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙ,ΓΥΡΝΟΥΣΑΜΕ ΑΠΟ ΣΠΙΤΙ ΣΕ ΣΠΙΤΙ...

Ἦρθε Λάζαρος, ἦρθαν τὰ Βάγια, ἦρθε Κυριακὴ ποὺ τρῶν᾿ τὰ ψάρια.Σήκω Λάζαρε καὶ μὴν κοιμᾶσαι, ἦρθε μάνα σου π τὴν πόλη, σοῦ ῾φέρε χαρτὶ καὶ κομπολόι.Γράψε Θόδωρε καὶ σὺ Δημήτρη, γράψε Λεμονιὰ καὶ Κυπαρίσσι.Τὸ κοφνάκι μου θέλει αὐγά, κι τσεπούλα μου θέλει λεφτά.

ΧΑΡΑ ΠΟΥ ΚΑΝΑΜΕ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΑΥΓΑ,ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ.ΛΙΧΟΥΔΙΕΣ...ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΑ ΕΒΑΖΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΡΤΟΦΟΛΑΚΙ...ΚΑΤΩ ΜΑΧΑΛΑΣ.ΠΕΡΑ ΜΑΧΑΛΑΣ.ΠΑΝΩ ΜΑΧΑΛΑΣ..

ΚΑΤΑΛΗΓΑΜΕ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ,ΤΑ ΛΕΓΑΜΕ ΚΙ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΧΩΡΙΖΑΜΕ...ΣΟΥΡΟΥΠΟ..ΜΕ ΚΑΛΑΛΑΘΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΑΙ ΒΑΡΥΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΥΓΑ,ΑΝ ΚΙ ΑΔΕΙΑΣΜΕΝΟ ΠΟΛΛΑΚΙΣ ΣΕ ΣΠΙΤΙΑ ΣΥΓΧΩΡΙΑΝΩΝ-ΠΗΓΑΙΝΕ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΖΕΥΕ ΜΕ ΤΟ IΣΟΥΖΟΥ...

ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΠΡΗΣΜΕΝΑ ΜΕ ΦΟΥΣΚΑΛΕΣ;;ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΕΙΧΕ ΚΛΕΙΣΕΙ Η ΦΩΝΗ ΜΟΥ;;ΤΙ ΑΝ ΕΙΧΕ ΜΑΡΑΘΕΙ ΤΟ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΘΟΥΝΑ;;ΟΤΑΝ ΓΙΝΟΤΑΝ Ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΕ ΛΙΧΟΥΔΙΕΣ,ΑΥΓΑ ΚΑΙ ΔΡΑΧΜΕΣ..ΤΟΤΕ ΚΑΤΙ ΧΑΡΕΣ ΠΟΥ ΜΑΖΕΨΑ 20000 ΔΡΧ!!!ΠΕΡΗΦΑΝΑ ΠΗΓΑΙΝΑ ΣΤΗΝ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ Κ ΤΙΣ ΕΔΙΝΑ Τ ΑΥΓΑ,ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΣΤΟΝ ΠΑΠΠΟΥ ΠΟΥ ΤΑ ΕΒΑΖΕ ΣΤΟΝ ΚΟΥΜΠΑΡΑ,ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΙΣ ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ...

ΠΩΣ ΓΙΝΟΤΑΝ ΟΤΑΝ ΑΝΟΙΓΑ ΤΟΝ ΚΟΥΜΠΑΡΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ,ΩΣ ΜΑΓΕΙΑΣ,ΚΑΘΕ ΜΑ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ..;;-ΑΥΓΑΤΕΨΑΝ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΠΟΥ ΚΟΙΜΟΣΟΥΝ Ή ΕΠΕΙΔΗ ΤΟΝ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΕΣ ΤΟΣΟ ΟΜΟΡΦΑ,ΗΡΘΕ Ο ΛΑΖΑΡΟΣ ΚΡΥΦΑ.ΛΑΓΟΚΟΙΜΟΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΙΔΑ ΝΑ ΠΕΡΝΑ,ΜΟΥ ΕΛΕΓΕ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΝΙΚΟΛΑΣ..ΕΚΑΝΑ ΟΤΙ ΤΟΝ ΠΙΣΤΕΥΑ...ΚΑΤΑ ΒΑΘΟΣ ΗΞΕΡΑ...



Τὸ Σάββατο τοῦ Λαζάρου, τὸ ἔχει περιβάλει λαός μας μὲ ὄμορφα ἔθιμα. Ἐξ αὐτῶν τὰ κάλαντα τραγουδοῦν μόνο κορίτσια, οἱ λεγόμενες «Λαζαρίνες». π τὴν προηγούμενη ἡμέρα ἔχουν συλλέξει ἄνθη καὶ μὲ αὐτὰ ἔχουν στολίσει καλαθάκια μὲ τὰ ποῖα γυρνοῦν π σπίτι σὲ σπίτι καὶ τραγουδοῦν:

Το Σάββατο του Λαζάρου (το Σάββατο πριν από την Κυριακή των Βαΐων) τα παιδιά γυρίζουν τα σπίτια και τραγουδούν τα ειδικά κάλαντα (Λαζαρικά) σε διάφορες παραλλαγές, που εξιστορούν την «εκ νεκρών έγερση» του Λαζάρου. Τελειώνοντας το τραγούδι τους τα Λαζαράκια, όπως αποκαλούνται οι καλαντιστές της ημέρας, συνεχίζουν με ευχετικούς και επαινετικούς στίχους για το σπίτι και δέχονται ως φιλοδώρημα αυγά που τα τοποθετούν σένα στολισμένο καλαθάκι (σε κάποιες περιοχές φρούτα ή χρήματα). Τον Λάζαρο τραγουδούν κυρίως κορίτσια σχολικής ηλικίας... Γενικότερα, το Σάββατο του Λαζάρου λαμβάνει χαρούμενο χαρακτήρα, καθώς η έγερση του Λαζάρου προαναγγέλλει την Ανάσταση του Χριστού.



Ήρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια,

ήρθε των Βαγιών η εβδομάδα.

Ξύπνα Λάζαρε και μην κοιμάσαι,

ήρθε η μέρα σου και η χαρά σου.



Πού ήσουν Λάζαρε; Πού ήσουν κρυμμένος;

Κάτω στους νεκρούς, σαν πεθαμένος.



Δε μου φέρνετε, λίγο νεράκι,

που 'ν' το στόμα μου πικρό φαρμάκι.



Δε μου φέρνετε λίγο λεμόνι,

Που 'ν' το στόμα μου, σαν περιβόλι.



Ήρθε ο Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια,

ήρθε η Κυριακή που τρωντα ψάρια.



Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι,

ήρθε η μάνα σου από την πόλη,

σουφέρε χαρτί και κομπολόι.



Γράψε Θόδωρε και συ Δημήτρη,

γράψε Λεμονιά και Κυπαρίσσι.



Το κοφνάκι μου θέλει αυγά,

κι η τσεπούλα μου θέλει λεφτά.



Βάγια, Βάγια και Βαγιώ.

τρώνε ψάρι και κολιό.

Και την άλλη Κυριακή,

τρώνε το ψητό ταρνί.



#######



Ήρθε ο Λάζαρος ήρθαν τα Βάγια

Ήρθε κι ο Χριστός να πούμε τΆγια



Ήρθε ο Χριστός απ’ την Καισαρία

Εκεί έβρισκε Μάρθα και Μαρία



Μάρθα, πουναι ο Λάζαρος ο αδερφός σας

φίλος του Χριστού και ιδικός μας;



Λένε αφέντη μου, που είναι απεθαμένος

Και με τους νεκρούς ανταμωμένους.



Ας υπάγουμε να τον ιδούμε

και στον τάφο του να λυπηθούμε.



Λέγε Λάζαρε, τι είδες στον Κάτω Κόσμο που επήγες;

Είδα φόβους, είδα τρόμους, είδα βάσανα και πόνους.



Όσα φύλλα έχει ο κίσσαρας και η πόλη παραθύρια

Τόσα καλά να δώσει ο Θεός εδώ που τραγουδούμε

και τη Λαμπρή, την Πασχαλιά καλόκαρδοι να βρούμε.



#####



Αν είναι με το θέλημα

και με τον ορισμό σας,

Λαζάρου την Ανάσταση

να πω σταρχοντικό σας.



Έβγατε παρακαλούμε,

για να σας διηγηθούμε,

για να μάθετε τι εγίνη,

σήμερα στην Παλαιστίνη.



Σήμερον έρχεται ο Χριστός,

ο επουράνιος Θεός.

Εν τη πόλει Βηθανία,

Μάρθα κλαίει και Μαρία·



Λάζαρον τον αδερφό τους

τον γλυκύ και καρδιακό τους,

τρεις ημέρες τον θρηνούσαν

και τον εμοιρολογούσαν.



Την ημέρα την τετάρτη,

κίνησε ο Χριστός για ναρθη.

Και εβγήκεν κι η Μαρία

έξω από τη Βηθανία.



Και εμπρός του γόνυ κλει,

και τους πόδες του φιλεί.

-Αν εδώ ήσουν Χριστέ μου,

δεν θαπέθνησκε ο αδερφός μου.



Μα κι εγώ τώρα πιστεύω,

και καλότατα εξεύρω,

ότι δύνασαν θελήσεις

και νεκρούς να αναστήσεις.



-Λέγε, πίστευε, Μαρία

άγωμεν εις τα μνημεία.

Κείνοι παρευθύς επήγαν

και τον τάφο του εδείξαν.



Τον τάφο να μου δείξετε

καιγω θε να πηγαίνω.

Τραπέζι νατοιμάσετε,

καιγω τον ανασταίνω.



Επήγαν και του έδειξαν

τον τάφο του Λαζάρου.

Τους είπε και εκύλισαν

τον λίθο, πούχε απάνου.



Τότε κι ο Χριστός δακρύζει

και τον Άδη φοβερίζει:

-Άδη, Τάρταρε και Χάρο.

Λάζαρον θα σου τον πάρω.



Δεύρο έξω Λάζαρέ μου,

φίλε και αγαπητέ μου.



Παρευθύς από τον Άδη,

ως εξαίσιο σημάδι,

Λάζαρος απενεκρώθη,

ανεστήθη και σηκώθη.



Λάζαρος σαβανωμένος

και με το κηρί ζωσμένος.

Εκεί Μάρθα και Μαρία,

εκεί κι όλη η Βηθανία.



Μαθητές και Αποστόλοι

τότε ευρεθήκαν όλοι,

δόξα τω Θεώ φωνάζουν,

και το Λάζαρο εξετάζουν.



####



-Λάζαρε, πες μας τι είδες,

εις τον Άδη που επήγες;

-Είδα φόβους, είδα τρόμους,

είδα βάσανα και πόνους.



Δώστε μου λίγο νεράκι,

να ξεπλύνω το φαρμάκι.

Της καρδούλας μου το λέω,

και μοιρολογώ και κλαίω.



Του χρόνου πάλι ναρθουμε,

με υγεία να σας βρούμε.

Στον οίκο σας χαρούμενοι,

τον Λάζαρο να πούμε.



Σε τούτο ταρχοντόσπιτο

πέτρα να μη ραϊσει.

Και ο νοικοκύρης του σπιτιού,

χρόνια πολλά να ζήσει.



Να ζήσει χρόνια εκατό,

και να τα ξεπεράσει.

Ἦρθε Λάζαρος, ἦρθαν τὰ Βάγια,

ἦρθε τῶν Βαγιῶν ἑβδομάδα.

Ξύπνα Λάζαρε καὶ μὴν κοιμᾶσαι,

ἦρθε μέρα σου καὶ χαρά σου.



Ποῦ ἤσουν Λάζαρε; Ποῦ ἤσουν κρυμμένος;

Κάτω στοὺς νεκρούς, σὰν πεθαμένος.



Δὲ μοῦ φέρνετε, λίγο νεράκι,

πού ῾ν᾿ τὸ στόμα μου πικρὸ φαρμάκι.



Δὲ μοῦ φέρνετε λίγο λεμόνι,

Πού ῾ν᾿ τὸ στόμα μου, σὰν περιβόλι.



Ἦρθε Λάζαρος, ἦρθαν τὰ Βάγια,

ἦρθε Κυριακὴ ποὺ τρῶν᾿ τὰ ψάρια.



Σήκω Λάζαρε καὶ μὴν κοιμᾶσαι,

ἦρθε μάνα σου π τὴν πόλη,

σοῦ ῾φέρε χαρτὶ καὶ κομπολόι.



Γράψε Θόδωρε καὶ σὺ Δημήτρη,

γράψε Λεμονιὰ καὶ Κυπαρίσσι.



Τὸ κοφνάκι μου θέλει αὐγά,

κι τσεπούλα μου θέλει λεφτά.



Βάγια, Βάγια καὶ Βαγιῶ.

τρῶνε ψάρι καὶ κολιό.

Καὶ τὴν ἄλλη Κυριακή,

τρῶνε τὸ ψητὸ τ᾿ ἀρνί.



Οἱ νοικοκυραῖοι ποὺ ἄκουγαν τὰ κάλαντα, ἔδιναν στὶς Λαζαρίνες φροῦτα, διάφορα φαγώσιμα χρήματα.



Κάλαντα τοῦ Λαζάρου

Ἂν εἶναι μὲ τὸ θέλημα

καὶ μὲ τὸν ὁρισμό σας,

Λαζάρου τὴν Ἀνάσταση

νὰ π στ᾿ ἀρχοντικό σας.



Ἔβγατε παρακαλοῦμε,

γιὰ νὰ σᾶς διηγηθοῦμε,

γιὰ νὰ μάθετε τί ἐγίνη,

σήμερα στὴν Παλαιστίνη.



Σήμερον ἔρχεται Χριστός,

πουράνιος Θεός.

Ἐν τῇ πόλει Βηθανίᾳ,

Μάρθα κλαίει καὶ Μαρία·



Λάζαρον τὸν ἀδερφό τους

τὸν γλυκὺ καὶ καρδιακό τους,

τρεῖς ἡμέρες τὸν θρηνοῦσαν

καὶ τὸν ἐμοιρολογοῦσαν.



Τὴν ἡμέρα τὴν τετάρτη,

κίνησε Χριστὸς γιὰ νά ῾ρθῃ.

Καὶ ἐβγῆκεν κι Μαρία

ἔξω π τὴ Βηθανία.



Καὶ ἐμπρός του γόνυ κλεῖ,

καὶ τοὺς πόδες του φιλεῖ.

-Ἂν ἐδῶ ἤσουν Χριστέ μου,

δὲν θ᾿ πέθνησκε ἀδερφός μου.



Μὰ κι ἐγὼ τώρα πιστεύω,

καὶ καλότατα ἐξεύρω,

ὅτι δύνασ᾿ ἂν θελήσῃς

καὶ νεκροὺς νὰ ἀναστήσῃς.



-Λέγε, πίστευε, Μαρία

ἄγωμεν εἰς τὰ μνημεῖα.

῾Κεῖνοι παρευθὺς πῆγαν

καὶ τὸν τάφο τοῦ ἐδεῖξαν.



Τὸν τάφο νὰ μοῦ δείξετε

καὶ ῾γὼ θὲ νὰ πηγαίνω.

Τραπέζι νὰ ῾τοιμάσετε,

καὶ ῾γὼ τὸν ἀνασταίνω.



πῆγαν καὶ τοῦ ἔδειξαν

τὸν τάφο τοῦ Λαζάρου.

Τοὺς εἶπε καὶ ἐκύλισαν

τὸν λίθο, ποὖχε πάνου.



Τότε κι Χριστὸς δακρύζει

καὶ τὸν Ἅδη φοβερίζει:

-Ἅδη, Τάρταρε καὶ Χάρο.

Λάζαρον θὰ σοῦ τὸν πάρω.



Δεῦρο ἔξω Λάζαρέ μου,

φίλε καὶ ἀγαπητέ μου.



Παρευθὺς π τὸν Ἅδη,

ὡς ἐξαίσιο σημάδι,

Λάζαρος πενεκρώθη,

ἀνεστήθη καὶ σηκώθη.



Λάζαρος σαβανωμένος

καὶ μὲ τὸ κηρὶ ζωσμένος.

Ἐκεῖ Μάρθα καὶ Μαρία,

ἐκεῖ κι ὅλη Βηθανία.



Μαθητὲς καὶ ποστόλοι

τότε εὑρεθῆκαν ὅλοι,

δόξα τῷ Θεῷ φωνάζουν,

καὶ τὸ Λάζαρο ἐξετάζουν.



Ἕνα ἄλλο ἔθιμο τῆς ἡμέρας εἶναι οἱ «Ἀγερμοί». Τὰ παιδιὰ γυρνᾶνε π σπίτι σὲ σπίτι, κρατώντας ἕνα ὁμοίωμα τοῦ Λαζάρου, καὶ τραγουδοῦν τοὺς «Ἀγερμούς»:



-Λάζαρε, πές μας τί εἶδες,

εἰς τὸν Ἅδη ποῦ πῆγες;

-Εἶδα φόβους, εἶδα τρόμους,

εἶδα βάσανα καὶ πόνους.

Δῶστε μου λίγο νεράκι,

νὰ ξεπλύνω τὸ φαρμάκι.

Τῆς καρδούλας μου τὸ λέω,

καὶ μοιρολογῶ καὶ κλαίω.



Τοῦ χρόνου πάλι νά ῾ρθουμε,

μὲ ὑγεία νὰ σᾶς βροῦμε.

Στὸν οἶκο σας χαρούμενοι,

τὸν Λάζαρο νὰ ποῦμε.



Σὲ τοῦτο τ᾿ ἀρχοντόσπιτο

πέτρα νὰ μὴ ραΐσει.

Καὶ νοικοκύρης τοῦ σπιτιοῦ,

χρόνια πολλὰ νὰ ζήσει.



Νὰ ζήσει χρόνια ἑκατό,

καὶ νὰ τὰ ξεπεράσει.



Ἕνα τρίτο ἔθιμο τὴν ἡμέρας εἶναι τὰ «Λαζαράκια». Σὲ κάποιες περιοχὲς τῆς Ἑλλάδας τὰ λένε καὶ «Λαζόνια». Πρόκειται γιὰ μικρὰ ψωμάκια πλασμένα σὲ σχῆμα ἀνθρώπου. Μέσα στὴν ζύμη ἔβαζαν μέλι καρύδια σταφίδες ὅτι ἄλλο ἔβγαζε κάθε τόπος. Τὸ ἔθιμο λέει ὅτι ποιος δὲν πλάσει Λαζαράκια, δὲν θὰ χορτάσει ψωμί.



Μία παραλλαγὴ τοῦ ἐθίμου αὐτοῦ συναντοῦμε στὸ νησὶ τῆς Κῶ. Ἐκεῖ οἱ ἀρραβωνιασμένες κοπέλες, φτιάχνουν Λαζαράκια σὲ μεγάλο ὅμως μέγεθος, καὶ ἀφοῦ τὰ γεμίσουν μὲ φροῦτα καὶ ξηροὺς καρπούς, τὰ στέλνουν στὸν μέλλοντα σύζυγό τους.



ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

(Παραδοσιακὸ Κυπριακό)

Ἔαρ ἡμῖν πέφανεν, τοῖς πᾶσι τὸ μηνῦον

τὴν τοῦ Λαζάρου ἔγερσιν, ξένον, φρικτὸν σημεῖον.



Ἄνθη καὶ ρόδα εὔοσμα, κατάνυξις ψυχῆς τε,

καὶ λέγω σας, ἀκροαταί, εἰς τὴν χαρὰν νὰ εἶσθε.



Ἀκούσατε τὴν ἔγερσιν τοῦ τεταρταίου φίλου

καὶ τὴν χαράν, ἣν ἔλαβον αἱ ἀδελφαὶ ἐκείνου,



διὰ νὰ καταλάβετε τί εἶναι θεία Ἀγάπη

καὶ πὼς ψυχὴ λυτρώννεται π πικρὸν τὸν Ἅδην,



ὡς καὶ αὐτὸς Λάζαρος, ὅστις εἶχεν ἀγάπην

μὲ τὸν Δεσπότην τὸν Χριστόν, πολλήν, καθαρωτάτην.



Ἀρχίζω τὴν διήγησιν κι ὅλοι ἀκροασθεῖτε

μὲ πόθον καὶ μὲ προσοχήν, γιὰ νὰ ὠφεληθῆτε.



Λάζαρος κατήγετο π τὴν Βηθανίαν

καὶ τὸν Χριστὸν ἐδέχετο μὲ περισσὴν φιλίαν.



Εἶχεν καὶ δύο ἀδελφάς, τὴν Μάρθαν καὶ Μαρίαν,

εἶχον ἀγάπην περισσὴν καὶ καθαρὰν καρδίαν.



Αὐτὸς λοιπὸν ἠσθένησεν ἀσθένειαν μεγάλην

καὶ πυρετὸς τὸν ἔβαλεν, κι εἶχεν μεγάλην ζάλην.



Μὰ Χριστὸς εὑρίσκετο εἰς μίαν ἄλλην πόλιν

μὲ ὄχλον πολυάριθμον ὁμοῦ καὶ ποστόλοι.



Τοῖς μαθηταῖς του ἔλεγεν μὲ τὴν βραχυλογίαν,

«σηκοῦτε νὰ πάγωμεν πάλιν στὴν Βηθανίαν,

Λάζαρος κεκοίμηται καὶ θέλω νὰ κινήσω,

διὰ νὰ πάγω πρὸς αὐτὸν καὶ νὰ τὸν ἐξυπνήσω



Οἱ μαθηταῖς δὲν ἐννοοῦν τὸ τί ῾θελεν νὰ εἴπ,

Λάζαρος πέθανεν, κι εἶναι μεγάλη λύπη,

ἡμέρες εἶναι τέσσερεις, ποὺ εἶναι πεθαμμένος

καὶ εἰς τὸν τάφον βρίσκεται κ᾿ εἶναι λαζαρωμένος.



Τότε λοιπὸν ξεκίνησαν νὰ πᾶν στὴν Βηθανίαν

οἱ ποστόλοι κι Χριστὸς καὶ ὅλ᾿ συνοδεία.



Μάρθα τοὺς προϋπαντᾶ μὲ θρήνους καὶ μὲ γόους

καὶ προσκυνοῦσα τὸν Χριστόν, λέγει αὐτοὺς τοὺς λόγους:

«Ἂν ἦσο ὧδε, Κύριε, o Λάζαρος, φίλος

ποτὲ δὲν θὰ πέθνησκεν τὸ βέβαιον ἐκεῖνος



Κι Ἰησοῦς μας Χριστὸς τότε συνεκινήθην:

«Μάρθα, Μαρία, μὴν κλαῖτε, μόνον ἔχετε πίστιν

γὰρ πιστεύων εἰς ἐμέ, κἂν ποθάνῃ, ζήσει



Λέγ᾿ Μαρία, «Κύριε, ξεύρω, ὅσ᾿ ἂν αἰτήσῃς,

Σοῦ τὰ χαρίζει Θεός, ἂν θέλῃς καὶ ὁρίσῃς».

Τῆς λέγει «ποῦ τεθήκατε τὸν Λάζαρον τὸν φίλον,

πάγετε οὖν ἔμπροσθεν καὶ δείξατέ μοι ἐκεῖνον».



Καὶ παρευθὺς πρόσταξεν τοῦτον νὰ ποιήσουν,

τὸν λίθον ἐκ τοῦ μνήματος νὰ τὸν ποκυλίσουν.



πάνωθεν τοῦ μνήματος ἐστάθην καὶ δακρύζει.

Κι ὡς ἄνθρωπος ἐδάκρυσεν μὲ εὐσπλαχνίαν,

νὰ δείξει τὴν συμπάθειαν καὶ τὴν πιεικείαν,

καὶ ὡς Θεὸς ἐφώναξεν μίαν φωνὴν μεγάλην,

«Λάζαρε, δεῦρο ἔξελθε», κι ἠκούσθην εἰς τὸν Ἅδην.



Ἅδης ἀναστέναξεν, ἔτρεμεν, ἐφοβεῖτον,

ὡς ἤκουσεν τοῦ Ἰησοῦ τὴν θεϊκὴν φωνήν του

τὸν Λάζαρον πέλυσεν εὐθὺς καὶ τὸν ἀφίνει

καὶ τὸν βιάζει μάλιστα μήπως ἐκεῖ πομείνῃ.

 Ἐξῆλθεν οὖν Λάζαρος ἔξω λαζαρωμένος,

κίτρινος, μαῦρος καὶ χλωμὸς καὶ τεταπεινωμένος.

πρόσταξεν κι ἐλύσαν του τὰς χεῖρας καὶ τὰς πόδας,

καὶ πῆγεν εἰς τὸν oἶκον του μονάχος ...


26/3/17

Αφιερωμένο στις γιαγιάδες που μας μεγάλωσαν

Γυναίκα μάνα, γυναίκα εργαζόμενη, γυναίκα φοιτήτρια, γυναίκα που αναζητά το στόχο της, γυναίκα γιαγιά… όπως και να το πει κανείς, η γυναίκα αποτελεί έκφραση δύναμης, αντοχής, επιμονής και δυναμικότητας.
Είναι εκείνη που γεννά τη ζωή και εκείνη που στηρίζει κάθε σημαντικό άνδρα.


Για την γιαγια μου..που μου διδαξε πολλα,χωρις να εχει παει σχολειο ,εμεινε νωρις ορφανη απο μανα..ηταν βραχος συζυγος μανα,γιαγια με μια πεθερα μαζι..καλη-ευτυχως...για την πυγμη της το σθενος της,την δυναμη της σε ολα τα δεινα..μονο ο θανατος του παππου μ την λυγισε..
 H γιαγιά ΠΟΥ το μητρικό ένστικτο υπερισχύει και η φράση «του παιδιού μου το παιδί, δυο φορές παιδί μου» εφαρμόζεται κι αποδεικνύεται καθημερινώς.
Πώς θα ήταν άραγε, ο κόσμος χωρίς τις γιαγιάδες μας; Ποιος θα μας φώναζε, να φάμε μέχρι και την τελευταία μπουκιά από το πιάτο μας καθώς, όπως εκείνη λέει, είναι η δύναμή μας; Ποιος θα μας μάθαινε, να μην τα παρατάμε ποτέ και πάντα να επιμένουμε; Να μην ξεχνάμε ποιοι είμαστε;
Είναι εκείνες που μας υπενθυμίζουν, όταν πάνω στην φούρια μας να φύγουμε βιαστικά από το σπίτι, να πάρουμε ζακέτα μαζί. Κάνουν απίστευτα φαγητά, τόσο που ακόμη και ο καλύτερος σεφ του κόσμου δεν μπορεί να τα κάνει ίδια.
Κι αργότερα, όταν πάμε να μαγειρέψουμε, την παίρνουμε τηλέφωνο και τη ρωτάμε τη συνταγή για εκείνη την φοβερή πίτα που τρελαινόμαστε και ποτέ δεν είχαμε μπει στην διαδικασία να μάθουμε πώς γίνεται. Ποια θα μας έφτιαχνε γλυκά του κουταλιού και μαρμελάδες;

 Δε σε βάπτισαν με το δικό της όνομα,ομως τρέφεις τέτοια συναισθήματα για εκείνη, που για να την τιμήσεις αύριο μεθαύριο θα θέλεις να το δώσεις στο παιδί σου.
Εκείνη που σε μεγάλωσε, που σε τάιζε από μωρό με το μπιμπερό μέχρι την ώρα που παντρεύτηκες, έκανες κι εσύ παιδιά και σου έφερνε την κατσαρόλα με το φαγητό στο σπίτι. Γιατί ήξερε την κούρασή σου κι ακόμα και τώρα είναι εκεί, δίπλα σου.
Είναι εκείνη που όταν έχεις τα κάτω σου, θα σε καταλάβει πρώτη από όλους. Όταν πια καταφέρει να βγάλει το λαβράκι για το τι έχεις, θα σου πει με τη γλυκιά της φωνή πως δεν αξίζεις τίποτα από όσα περνάς.
Η γιαγιά κάθε φορά που θα σε δει, θα σου δώσει χαρτζιλίκι. Εσύ θα κάνεις πως αρνείσαι και τότε εκείνη θα τα βάλει στην τσέπη σου. Θα σου ζητήσει μάλιστα, να μην το πεις πουθενά και αυτό θα είναι ένα από τα μυστικά σας.
Δεν είναι όμως και λίγες οι φορές που θα τσακωθείτε, μην την ξεσυνερίζεσαι. Η γενιά της στερήθηκε πολλά και έτσι τώρα θέλει όλα εκείνα που δεν έζησε αυτή, να τα χαρείς εσύ.
Θέλει να αποκτήσεις την κατάλληλη παιδεία, να πετύχεις στην ζωή σου άντε και να πάρεις ένα καλό παιδί ή μια καλή κοπέλα και να κάνεις την ιδανική οικογένεια για αυτό κάθε λίγο επιμένει στην ερώτηση «Πότε θα παντρευτείς;». Ευτυχισμένο σε θέλει, να σε καμαρώνει θέλει.
Δεν ήταν υποχρεωμένη να είναι μια ζωή από πίσω σου και να σε νταντεύει. Έχεις αναρωτηθεί αν εσύ της ανταποδίδεις όλα όσα έχει κάνει για σένα; Οι γιαγιάδες δε θέλουν τίποτα περισσότερο από αγάπη.
Πάρε λοιπόν τώρα την γιαγιά σου τηλέφωνο και πες της ένα μεγάλο «ευχαριστώ» κι ένα ακόμα μεγαλύτερο «Σ΄ΑΓΑΠΑΩ».
Μην αφήνεις τον χρόνο να περνά, γιατί θα έρθει η στιγμή που θα είναι πολύ αργά και τότε θα χτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο. Απομεινάρια αναμνήσεων θα έχουν μείνει στο μυαλό σου και εσύ θα σκέφτεσαι γιατί όταν έπρεπε να ήσουν δίπλα της είχες μείνει άπραγος.
 Γιαγιά μου ήσουν,είσαι κ θα είσαι η καλύτερη γιαγιά του κόσμου!Σ αγαπάω πάρα πολύ...   

25/3/17

25η Μαρτίου τι γιορτάζουμε μαμά;

Τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου;Η 25η Μαρτίου είναι μέρα γιορτής και έχει διπλή σημασία για τους Έλληνες.
Είναι θρησκευτική και εθνική γιορτή.
Είναι θρησκευτική, γιατί γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και εθνική, γιατί η ημέρα αυτή σηματοδοτεί την έναρξη της ελληνικής επανάστασης ενάντια στους Τούρκους, το 1821.Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Μια μέρα σαν κι αυτή, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ μετεφερε το μήνυμα του Θεού στην Παναγία, ότι θα γεννήσει τον Υιό Του. Το γεγονός αυτό ονομάζεται Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.
Έναρξη της Επανάστασης


Οι Έλληνες ήταν σκλαβωμένοι στους Τούρκους για τετρακόσια περίπου χρόνια.Δεν άντεχαν άλλο τη σκλαβιά και αποφάσισαν να πολεμήσουν σκληρά τους Τούρκους.Την 25η Μαρτίου γιορτάζουμε την έναρξη της επανάστασης των Ελλήνων εναντίον των Τούρκων.Ο λαός ξεσηκώθηκε για να πολεμήσει για την ελευθερία του.
Οι Έλληνες ορκίστηκαν «Ελευθερία ή θάνατος»


Σύμφωνα με την παράδοση, στις 25 Μαρτίου του 1821 στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας, ο επίσκοπος Παλαιών Πατρών Γερμανός σήκωσε το επαναστατικό λάβαρο και κήρυξε την ελληνική επανάσταση εναντίον των Τούρκων.Το δρόμο για την Επανάσταση είχε ήδη ανοίξει ο Ρήγας Φεραίος με τα επαναστατικά του ποιήματα και κυρίως με το Θούριο.Ο Θούριος είναι πατριωτικός ύμνος, έργο του Ρήγα Φεραίου, τον οποίο είχε γράψει το 1797 και τραγουδούσε σε συγκεντρώσεις με σκοπό να ξεσηκώσει τους Έλληνες. Αποτελεί το τρίτο μέρος του επαναστατικού πολιτικού φυλλαδίου του Νέα Πολιτική Διοίκησις των κατοίκων της Ρούμελης της Μικράς Ασίας των Μεσογείων Νήσων και της Βλαχομπογδανίας. Πρόκειται για έμμετρο κείμενο με πολλά στοιχεία αφηγηματικότητας, μέσω του οποίου ο Ρήγας αποβλέπει να μεταφέρει και να καταστήσει κατανοητές τις αφηρημένες ιδέες των «Δικαίων του Ανθρώπου» και της «Νομοθετικής Πράξεως». Για να τιτλοφορήσει το κείμενο αυτό επιλέγει το αρχαιοελληνικό θούριος, ορμητικός, μαινόμενος, πολεμικός, για να προσδιορίσει την ψυχική διάθεση που επιδιώκει να καλλιεργήσει με αυτό. Στην επιλογή του τίτλου του επαναστατικού ύμνου διαφαίνεται η εσωτερική συνάφεια του έργου του με το ιδεολογικό κλίμα του επαναστατικού κλασικισμού της εποχής του. Γίνεται έτσι ο «Εθνικός Βάρδος» με το έργο αυτό.


Το όνομα αυτό δόθηκε κατά τον 20ό αιώνα και στην εφημερίδα Θούριος της οργάνωσης νεολαίας του Κ.Κ.Ε. εσωτερικού Ε.ΚΟ.Ν. Ρήγας Φεραίος (1967-1999).
Η Επανάσταση κράτησε περίπου 9 χρόνια, και το 1830 ιδρύθηκε το ελληνικό κράτος. Για να φτάσουν οι Έλληνες στην επιτυχία πολέμησαν ηρωικά και χιλιάδες σκοτώθηκαν στις μάχες,Από τους πιο γνωστούς ήρωες της Επανάστασης είναι ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Νικηταράς, ο Ανδρέας Μιαούλης, η Μπουμπουλίνα και πολλοί πολλοί άλλοι.








27/2/17

Η δυναμη της συγχωρεσης

ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ,ΤΕΤΟΙΑ ΜΕΡΑ ΚΙ ΩΣ ΣΥΝΗΘΙΖΕΤΑΙ..ΝΑ ΖΗΤΑΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ,ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΥΣΗ..ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΘΕΟ...
ΣΕΙΡΑ ΜΟΥ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΖΗΤΗΣΩ ΤΑΠΕΙΝΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΑΠΟ ΕΧΘΡΟΥΣ,ΓΝΩΣΤΟΥΣ,ΦΙΛΟΥΣ,ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ,ΤΟΝ ΘΕΟ...
ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΕΣΑΣ ΠΟΥ ΝΙΩΣΑΤΕ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΙ,ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΙ,ΠΛΗΓΩΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΜΕΝΑ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΗΘΕΛΗΜΜΕΝΑ Η ΜΗ...
ΓΙΑ ΟΣΑ ΕΙΠΑ,ΕΚΑΝΑ,ΟΝΕΙΡΕΥΤΗΚΑ,ΗΛΠΙΖΑ..ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΟΣΑ ΔΕΝ ΤΟΛΜΗΣΑ ΝΑ ΠΩ,ΝΑ ΠΡΑΞΩ,ΝΑ ΕΛΠΙΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΟΝΕΙΡΕΥΤΩ ΞΑΝΑ...ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΠΟΥ ΕΧΑΣΑ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΜΟΥ ΣΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΓΕΝΟΣ...
ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΤΗΝ ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ ΤΗΝ ΕΧΕΤΕ...
ΚΑΙ...(Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω)

Η ιστορία του χαρταετού!

Η ιστορία του χαρταετού!

Ναι, τον πετάμε! Τον περνάμε και στα παιδιά μας. Κάθε διατήρηση λαϊκού εθίμου είναι βήμα προς την Ελευθερία. Είναι πράξη δράσης ενάντια στην άχρωμη λαίλαπα του τσιμέντου που σκλαβώνει την ψυχή μας. Κάθε ματιά στον ουρανό είναι δήλωση Αληθείας. Έχει τόσες μνήμες αυτό το γαλάζιο..
Στην αρχαιότητα, 4ο αιώνα π.Χ., ο μαθηματικός και αρχιμηχανικός Αρχύτας (440-360 π.Χ.), από τον Τάραντα της Νότιας Ιταλίας, καλός φίλος του Πλάτωνα και οπαδός του Πυθαγόρα, χρησιμοποίησε στην αεροδυναμική του τον χαρταετό και λέγεται ότι ήταν ο εφευρέτης του. Ο Αρχύτας θεωρείται ο τελευταίος αλλά και ο σημαντικότερος των Πυθαγορείων. Κείμενα του Αρχύτα λένε ότι μελέτησε και ο Γαλιλαίος.
Ο χαρταετός φαίνεται να άνοιξε για πρώτη φορά τα πολύχρωμα εύθραυστα φτερά του περίπου στα 1000 π. Χ., και έκτοτε δεν έπαψε να χρωματίζει με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο τον ουράνιο θόλο, από την Ανατολή έως τη Δύση.
Από την Κίνα, φτιαγμένος από μετάξι και μπαμπού, με τη μορφή του δράκου που ήταν ιερό, θεϊκό σύμβολο, αντικείμενο θαυμασμού και λατρείας για τον λαό, πέταξε μακριά.
Πέταξε στην Κορέα κι από εκεί στην Ινδονησία και τη Μαλαισία, για να φτάσει στην Ιαπωνία, όπου εμπλουτίστηκε με περισσότερο έντονα χρώματα και πήρε τη μορφή των αυστηρών Σαμουράι. Στη Βόρεια Ινδία, εδώ και χιλιάδες χρόνια, οι αιθέριοι χορευτές υποδέχονται την άνοιξη, σε γιορτές που έχουν τις ρίζες τους στην ινδουιστική μυθολογία. Τον 4ο π.Χ. αι., στην αρχαία Ελλάδα, σύμφωνα με τις πηγές, ο αρχιμηχανικός Αρχύτας του Τάραντος χρησιμοποίησε στην αεροδυναμική του τον αϊτό. Παλαιότερη αναφορά θα μπορούσε να θεωρηθεί η απεικόνιση σε ελληνικό αγγείο της κλασικής περιόδου μιας κόρης που κρατά στα χέρια της λευκή σαΐτα δεμένη με νήμα, ένα είδος αϊτού δηλαδή, και την οποία ετοιμάζεται να πετάξει. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρήση του χαρτιού δεν ήταν ακόμη γνωστή, εικάζουμε ότι τα χρόνια εκείνα, τα όποια πειράματα ή παιχνίδια με αϊτούς θα πρέπει να τα έκαναν με πανί, αντίστοιχο με αυτό που χρησιμοποιούσαν στα πλοία έως και τα μεσαιωνικά χρόνια. Πολύ αργότερα, ο Μάρκο Πόλο, γυρίζοντας από τα ταξίδια του, φέρνει το χαρταετό στη Μεσαιωνική Ευρώπη.
0 χαρακτήρας του εξαγνισμού, τον οποίο πολλοί απέδιδαν στο πέταγμα του χαρταετού, με τον καιρό γίνεται απολαυστικό παιχνίδι, επιστημονική έμπνευση και πηγή μιας διαρκούς ικανοποίησης του ανθρώπου για την υποταγή της ύλης στα πιο ευφάνταστα και τολμηρά του όνειρα. 0 χαρταετός, στη μακραίωνη ιστορία του, χρησιμοποιήθηκε ποικιλοτρόπως: για τη μέτρηση της Θερμοκρασίας και της ταχύτητας των ανέμων, για μελέτες της ατμόσφαιρας και του ηλεκτρισμού, αλλά ακόμα και για αεροφωτογραφίσεις. Έσωσε ναυαγούς, έστειλε στρατιωτικά σήματα, κίνησε κάρα, ακόμα και αυτοκίνητα.
Στην ιστορική διαδρομή του αγαπημένου χαρταετού, συνέβησαν πολλά και διάφορα:
• Το 1749 ο Σκωτσέζος μετεωρολόγος Alexander χρησιμοποίησε χαρταετούς με θερμόμετρα, προκειμένου να καταγράψει και να μελετήσει τις θερμοκρασιακές μεταβολές σε μεγάλο υψόμετρο.
• Το 1752 ο Βενιαμίν Φραγκλίνος εκτέλεσε το διάσημο πείραμα με τον χαρταετό, προκειμένου να αποδείξει ότι οι αστραπές δεν είναι τίποτα άλλο παρά στατικός ηλεκτρισμός. Τα χρόνια 1799-1809, ο σερ George Cayley άρχισε να πειραματίζεται με τους χαρταετούς, προκειμένου να κατασκευάσει μια μηχανή που να έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ανθρώπους στον αέρα. Και τα κατάφερε! Το 1853 πέτυχε να πετάξει το πρώτο ανεμοπλάνο, που μπόρεσε να σηκώσει το βάρος ενός ατόμου για σαράντα ολόκληρα δευτερόλεπτα.
• Το 1833 ένας Βρετανός, αυτή τη φορά, μετεωρολόγος, χρησιμοποίησε τους χαρταετούς για να ανυψώνει ανεμόμετρα, ώστε να καταγράφει και να μελετά τις ταχύτητες των ανέμων στα διάφορα υψόμετρα.
• Το 1887 ο Ε. Β. Archibald τράβηξε τις πρώτες αεροφωτογραφίες χρησιμοποιώντας χαρταετούς
Ιστορίες για χαρταετούς
- Κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Χαν, ένας στρατηγός χρησιμοποίησε έναν χαρταετό μ’ έναν ιδιαίτερα έξυπνο και ενδιαφέροντα τρόπο. Προκειμένου να καταλάβει με τον στρατό του ένα παλάτι, έπρεπε να σκάψει ένα υπόγειο τούνελ. Μη γνωρίζοντας, όμως, το μήκος που θα έπρεπε να έχει το τούνελ, πέταξε τον χαρταετό έως πάνω από το παλάτι, κρατώντας την άκρη του νήματος στο σημείο απ όπου Θα ξεκινούσε το τούνελ, και έτσι έκανε τους απαραίτητους σχετικούς υπολογισμούς.
-Παλαιότερα, στην Κίνα, στην Κορέα και στην Ιαπωνία, πίστευαν ότι οι χαρταετοί είχαν τη δυνατότητα να διώχνουν τα κακά πνεύματα, γι’ αυτό και το πέταγμά τους, ακόμη και σήμερα, προϋποθέτει ολόκληρη τελετουργία. Σύμφωνα με κάποια παράδοση μάλιστα, μια νύχτα ένας Ιάπωνας στρατηγός πέταξε πάνω από το στρατόπεδο των εχθρών του έναν χαρταετό γεμάτο κουδούνια, με αποτέλεσμα οι εχθροί να νομίσουν ότι τους επιτέθηκαν τα κακά πνεύματα και να το βάλουν στα πόδια.
- 0 αυτοκράτορας της Κίνας Γουέν Χσουν έκανε πειράματα πτήσεων με αετούς φτιαγμένους από μπαμπού, χρησιμοποιώντας για επιβάτες τους κρατούμενούς του. Οι τυχεροί που επιζούσαν κέρδιζαν την ελευθερία τους.
- 0 Μάρκο Πόλο περιγράφει τους χαρταετούς και τις επικίνδυνες επανδρωμένες πτήσεις τους. Πολύ γρήγορα, στην Ιαπωνία απαγορεύτηκαν οι χαρταετοί πάνω από ένα μέγεθος, ώστε να αποφεύγονται τα επανδρωμένα μοντέλα και οι κίνδυνοι που συνεπάγονταν.
Οι χαρταετοί και χώρες
Σε κάθε χώρα, το πέταγμα του χαρταετού παίρνει μια εντελώς διαφορετική διάσταση, καθώς με διάφορους τρόπους, συσχετίζεται με τις παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου. Πάντως, είτε ως παιχνίδι και συνήθεια του χθες είτε ως παιχνίδι του σήμερα μα και του αύριο, το πέταγμα του χαρταετού έχει τη δύναμη, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους του έτους για κάθε χώρα, να ξεσηκώνει σε όλο τον κόσμο μικρούς και μεγάλους και να τους παρασύρει σ’ ένα διαφορετικό, αλλά πάντοτε πολύχρωμο πανηγύρι χαράς.
Για παράδειγμα, στην Κίνα διοργανώνονται κάθε χρόνο διαγωνισμοί για την ανάδειξη του πιο όμορφου χαρταετού• οι περισσότεροι από τους χαρταετούς αυτούς, όχι μόνο αναπαριστούν δράκους, ψάρια, πουλιά και άλλα αιώνια σύμβολα της μακρινής Ανατολής, αλλά συχνά έχουν ενσωματωμένες σφυρίχτρες ή σωλήνες που μπορούν να βγάζουν μουσικούς ήχους χάρη στον αέρα που περνά από μέσα τους, δημιουργώντας έτσι ένα μαγευτικό υπερθέαμα εικόνας και ήχου.
Στην Οσάκα της Ιαπωνίας, κάθε χρόνο, την Πέμπτη ημέρα του Μαίου, οι μικροί Ιάπωνες περιμένουν με αγωνία το Κοντομόνο—χι ή αλλιώς τη Μέρα των Παιδιών. Εκείνη την ημέρα, οι οικογένειες που έχουν μικρούς γιους συνηθίζουν να ανεμίζουν στον κήπο πολύχρωμες κορδέλες και πελώριους χαρταετούς σε σχήμα κυπρίνου, που τους έχουν δέσει σ’ ένα μεγάλο στύλο από μπαμπού μ’ έναν ανεμόμυλο στην κορυφή του.
Οι γιρλάντες και οι χαρταετοί-κυπρίνοι συμβολίζουν την οικογένεια: ο πρώτος χαρταετός τον πατέρα, ο δεύτερος τη μητέρα και ο τρίτος το παιδί-γιο. 0 κυπρίνος είναι ένα δυνατό και γερό ψάρι, γνωστό για την ενεργητικότητα και την αποφασιστικότητά του, καθώς κολυμπάει κόντρα στο ρεύμα και πετάγεται ψηλά πάνω από την επιφάνεια του νερού. Έτσι, ο κυπρίνος αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για τους μικρούς Ιάπωνες, που πρέπει να μάθουν και εκείνοι να ξεπερνούν κάθε εμπόδιο της ζωής με δύναμη και αποφασιστικότητα.
Ωστόσο, μια από τις πιο εντυπωσιακές γιορτές των αιθέριων αιώνιων χορευτών πραγματοποιείται εδώ και χιλιάδες χρόνια στη Βόρεια Ινδία και παίρνει μοναδικές διαστάσεις στη γιορτή “Basant” η γιορτή γίνεται για την υποδοχή της άνοιξης κάθε Φεβρουάριο στη Λαχώρη στο σημερινό Πακιστάν και αντανακλά παγανιστικές συνήθειες του παρελθόντος. Πρόκειται για ένα ξέφρενο γλέντι, το οποίο προσμένουν με μεγάλη ανυπομονησία μικροί και μεγάλοι. Σε αυτή τη γιορτή, όλοι λαχταρούν να κατακτήσουν με τον χαρταετό τους τον ουρανό, πράγμα που θα τους εξασφαλίσει η χρήση των πιο καλών υλικών, και ιδιαίτερα του ανθεκτικότερου σπάγγου, ο οποίος επικαλύπτεται με σκόνη γυαλιού. Μαζί με τα υλικά, αυτό που καθορίζει τη νίκη είναι η έξυπνη άμυνα, οι δυναμικές επιθέσεις και οι επιδέξιοι χειρισμοί που γίνονται κυρίως από τις ταράτσες των σπιτιών.
Η ομορφιά που προσφέρουν την ημέρα οι εκατομμύρια πολύχρωμοι χαρταετοί συνεχίζεται και τις νύχτες, καθώς συνεχίζεται και το παιχνίδι, με ολόλευκους χαρταετούς, λουσμένους όχι μόνο στο φως του φεγγαριού, αλλά και στο φως που πλημμυρίζει την πόλη, ειδικά για την περίσταση
Χαρταετών ονόματα…
Στα αγγλικά, η λέξη «Kite» είναι συγχρόνως το όνομα ενός υπέροχου πουλιού.
Στα ιαπωνικά, η λέξη «taco» σημαίνει «χταπόδι». Προφανώς, οι Ιάπωνες επέλεξαν αυτό το όνομα για τον χαρταετό τους, επειδή μοιάζει με χταπόδι, καθώς πετά με τη βοήθεια πολλών νημάτων, τα οποία εξασφαλίζουν την κίνηση τού συνήθως περίπλοκου σχήματός του.
• Στα μεξικανικά, η λέξη «papalote», σημαίνει ταυτόχρονα «πεταλούδα»
Στα γερμανικά, η λέξη «Drachen» σημαίνει «δράκος». Προφανώς, η ονομασία αυτή καθιερώθηκε από τα χρόνια που οι γερμανικοί χαρταετοί είχαν μορφή άγριων ζώων που εκτόξευαν φωτιά από τα στόματά τους.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα ονόματα των χαρταετών δεν είναι διαφορετικά μόνο από χώρα σε χώρα, αλλά πολλές φορές και από περιοχή σε περιοχή μέσα στην ίδια χώρα. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα, τον χαρταετό στη Θράκη τον λέμε και πετάκι, στα Επτάνησα και Φύσουνα, ενώ γενικά τους εξάγωνους αϊτούς τους λέμε και σμυρνάκια.
Για τα ελληνικά κούλουμα, ο χαρταετός κατασκευαζόταν πάντα από τα ίδια τα παιδιά, με ή χωρίς τη βοήθεια των δικών τους, με απλά υλικά, όπως χαρτί, καλάμι ή λεπτό πηχάκι, σπάγγο και εφημερίδες και με περισσεύματα από τις αποκριάτικες κορδέλες.
ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΑΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ
Η Καθαρά Δευτέρα σηματοδοτεί τη λήξη της αποκριάς και την έναρξη της νηστείας.
Η αφετηρία της Σαρακοστής είναι για τη χώρα μας μια ιδιαίτερη μέρα και γιορτάζεται κατά κύριο λόγο με διάφορα σαρακοστιανά εδέσματα, με την παραδοσιακή λαγάνα, την ταραμοσαλάτα και τις ελιές. Την ημέρα αυτή συνηθίζονται οι εκδρομές σε κοντινούς προορισμούς, άλλωστε είναι μια γιορτή που ταιριάζει περισσότερο στην επαρχία με φόντο τη φύση και το πράσινο.
Η χαρά όλων αλλά ιδιαίτερα των παιδιών είναι το πέταγμα του χαρταετού που θέλει ιδιαίτερη μαστοριά και ιδανικές καιρικές συνθήκες φυσικά.
Κάποιες πληροφορίες ερμηνεύουν το πέταγμα του χαρταετού σαν την επιθυμία του ανθρώπου να διώξει μακριά το κακό.
Η Καθαρά Δευτέρα ονομάστηκε έτσι από τον χριστιανικό λαό και σημαίνει πνευματική και σωματική “κάθαρση”. Επίσης μια άλλη εκδοχή είναι πως ονομάστηκε έτσι επειδή οι νοικοκυρές καθάριζαν τα σκεύη τους όλη μέρα από το φαγοπότι της αποκριάς. Μια χαρακτηριστική λέξη που χρησιμοποιούμε είναι τα Κούλουμα που είναι η καθαροδευτεριάτικη έξοδος και το πέταγμα του χαρταετού. Κατά τον Νικόλαο Πολίτη, πατέρα της ελληνικής λαογραφίας,τα κούλουμα προέρχονται από τη λατινική λέξη Culumus που σημαίνει αφθονία αλλά και το τέλος, δηλαδή το τέλος της αποκριάς. Ότι κι αν σημαίνει όμως η λέξη αυτή στις μέρες μας είναι ημέρα διασκέδασης, φαγητού και οικογενειακής συνύπαρξης.