Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

4/5/17

ΑΝΑΠΟΛΩΝΤΑΣ... ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ...

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΙΩΝ:
ΑΝ ΚΑΙ ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΗ,ΑΠΟ ΤΟ ΧΘΕΣΙΝΟ ΠΟΔΑΡΟΔΡΟΜΟ ΜΕ ΤΟΣΑ ΑΥΓΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΘΟΥΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟΥΔΙΑ,ΞΥΠΝΟΥΣΑ ΠΗΓΑΙΝΑΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ,ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ,ΜΑΣ ΜΟΙΡΑΣΕ Ο ΠΑΠΑ-ΓΙΩΡΓΗΣ ΒΑΓΙΑ  ΚΑΙ ΕΠΙΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ.
ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ ΕΠΙΝΑ ΤΑ ΖΕΣΤΟ ΚΑΤΣΙΚΙΣΙΟ ΓΑΛΑ ΜΟΥ ,ΧΩΡΙΣ ΖΑΧΑΡΗ ΚΑΙ ΕΙΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΛΕΚΟΜΑΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ,ΘΑ Μ ΕΛΕΓΕ ΙΣΤΟΡΙΕΣ  Η ΠΡΟΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ,ΕΙΤΕ ΘΑ ΠΗΓΑΙΝΑΜΕ ΣΕ ΦΙΛΕΝΑΔΕΣ ΤΗΣ ΝΑ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΩ ΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ,ΣΤΟ 5 ΧΡΟΝΟ ΜΥΑΛΟΥΔΑΚΙ ΜΟΥ!ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΤΑ ΠΗΓΑΙΝΑΜΕ!ΔΕΝ ΜΕ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΑΝ ΩΣ ΠΑΙΔΙ,ΑΛΛΑ ΩΣ ΜΙΑ ΦΙΛΗ ΤΟΥΣ!
ΚΙ ΑΥΤΟ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ!
ΜΥΡΩΔΙΕΣ ΤΗΓΑΝΗΤΟΥ ΜΠΑΚΑΛΑΛΙΑΡΟΥ ΚΙ ΑΛΛΩΝ ΨΑΡΙΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΟΗΤΗ ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ,ΤΗΝ ΚΛΑΣΣΙΚΗ..ΣΚΟΡΔΟ,ΑΛΑΤΙ,ΨΩΜΙ,ΞΥΔΙ!ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΧΑΖΟΜΑΡΕΣ ΜΕ ΚΑΡΥΔΙΑ ΚΑΙ ΒΛΑΚΕΙΕΣ!
ΜΕΣΗΜΕΡΙ ΚΙ ΑΡΧΙΣΕ Η ΚΟΙΛΙΑ ΜΑΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΗΧΟΥΣ
ΜΑΣ ΤΟ ΕΙΧΕ Η ΓΙΑΓΙΑ ΕΤΟΙΜΟ ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ!ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ,ΨΑΡΙ ΦΕΤΑ,ΜΕ ΖΥΜΩΤΟ ΑΧΝΙΣΤΟ ΨΩΜΙ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ!!!
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΞΕΚΙΝΟΥΣΑΜΕ ΤΟ ΦΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ!
ΣΚΑΣΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΝΟΥΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ,ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΚΟΡΔΑΛΙΑ ΠΟΥ ΑΛΕΙΦΑ ΣΤΟ ΨΩΜΙ !ΤΟΥΜΠΑΝΟ Η ΚΟΙΛΙΤΣΑ ΤΗΣ ΟΛΓΙΤΣΑΣ!ΤΡΕΞΕ ΠΑΠΠΟΥ ΣΤΟ ΜΠΑΚΑΛΙΚΟ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΠΑΔΗΜΑ ΓΙΑ ΣΟΔΑ!ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΟΣ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΕΤΡΕΧΕ
ΚΒ.ΕΘΙΜΑΣήμερα Κυριακή  γιορτάζουμε την  είσοδο του  Ιησού Χριστού στην Ιερουσαλήμ.
Ερχόμενος ο Ιησούς από τη Βηθανία στα Ιεροσόλυμα, έστειλε δύο από τους μαθητές του και του έφεραν ένα γαϊδουράκι. Και κάθισε πάνω του για να μπει στην πόλη. Ο Χριστός εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα «επί πώλου όνου».
Ο  λαός, ακούγοντας ότι ο Ιησούς έρχεται, πήραν  στα χέρια τους βάγια από φοίνικες και βγήκαν να τον υποδεχτούν. Και άλλοι μεν με τα ρούχα τους, άλλοι δε κόβοντας κλαδιά από τα δέντρα, έστρωναν το δρόμο απ’ όπου ο Ιησούς θα περνούσε. Και όλοι μαζί, φώναζαν: «Ωσαννά· ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ».
Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, κατά την Εκκλησίαείναι  η είσοδος στο  μαρτύριο, στην επίγεια ζωή Του. Σε λίγες ημέρες θα μαρτυρήσει και θα θανατωθεί στο σταυρό, για να θανατώσει το θάνατο και να χαρίσει τη ζωή.
Την Κυριακή των Βαΐων, όλοι οι ναοί στολίζονται με κλαδιά από βάγια, ή φοίνικες δηλαδή  από άλλα νικητήρια φυτά, όπως δάφνη, ιτιά, μυρτιά και ελιά. Μετά τη λειτουργία μοιράζονται στους πιστούς.
Η εκκλησία μας καθιέρωσε ήδη από τον 9ο αιώνα το έθιμο αυτό μια και όπως αναφέρει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης
«όχλος πολύςέλαβον τα βαΐα των φοινίκων και εξήλθον εις υπάντησιν αυτώ».
Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, στα Ιεροσόλυμα, ο επίσκοπος έμπαινε στην πόλη «επί πώλου όνου», αναπαριστάνοντας το γεγονός, ενώ στα βυζαντικά γινόνταν «ο περίπατος του αυτοκράτορα», από το Παλάτι προς τη Μεγάλη Εκκλησία.
Στη διαδρομή αυτή ο αυτοκράτορας μοίραζε στον κόσμο βάγια και σταυρούς και ο Πατριάρχης σταυρούς και κεριά.
Με τα βάγια οι πιστοί στολίζουν τους τοίχους των σπιτιών και το εικονοστάσι τους.
Ταβαγιοχτυπήματα
Τα παλιότερα χρόνια τους τα προμήθευαν τα νιόπαντρα ζευγάρια της χρονιάς ή και μόνο οι νιόπαντρες γυναίκες, για το καλό του γάμου τους.
Πίστευαν πως η γονιμοποιός δύναμη που κρύβουν τα φυτά αυτά θα μεταφερόταν και στις ίδιες και η μια χτυπούσε την άλλη με τα βάγια. Ταβαγιοχτυπήματασιγά-σιγά άρχισαν να γίνονται και από τις άλλες γυναίκες και τα παιδιά τις μιμούνταν και όπως χτυπιούνταν μεταξύ τους εύχονταν:Και του χρόνου, να μη σε πιάνη μυίγα“.
Δυνάμεις ιαματικές και αποτρεπτικές, μαζί με τις γονιμοποιές, αποδίδονταν στα βάγια και γι αυτό έπρεπε μετά την εκκλησία όλα να ταβατσάσουνγια το καλό.
Τα δέντρα, τα περβόλια, τα κλήματα, τις στάνες, τα ζώα, τους μύλους, τις βάρκες.
Από ένα κλαδάκι κρεμούσαν στα οπωροφόρα, για να καρπίζουν και στα κηπευτικά, για να μην τα πιάνει το σκουλήκι.
Μέσα βάγια και χαρές,
όξω ψύλλοι, κόριζες !”
Ολα εξαφανίζονταν από τα σπίτια μόλις μπαίναν τα βάγια. Κρατούσαν την πρώτη θέση στο εικονοστάσι και μαυτάκάπνιζανοι γυναίκες τα παιδιά για τοκακό το μάτι”.
Στη Λέσβο τα παιδιά, μετά την εκκλησία, στόλιζαν ένα δεμάτι από κλαδιά δάφνης με κόκκινα ή πράσινα πανάκια από καινούργιο φουστάνι, κρεμούσαν κι ένα κουδούνι και καθώς πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι ψάλλοντας και λέγοντας εξορκισμούς για τους ψύλλους και τα ποντίκια, έδιναν και ένα κλαράκι δάφνης στη νοικοκυρά.
Στο τέλος ζητούσαν και το χάρισμά τους:
Χρόνια πολλά, εν ονόματι Κυρίου, δό μταυγό να φύγωΣτην Ανατολική Ρωμυλία, τα κορίτσια έφτιαχναν με τα βάγια στεφάνια, τους έδεναν μια κόκκινη κλωστή και τραγουδώντας όλες μαζί πήγαιναν και τα πέταγαν στο ρέμα κι όπως έπαιρνε τα στεφάνια το νερό, όποιας πήγαινε μπροστά εκείνη θα γινότανσυντέκνησσα“. Πρώτη στο γυρισμό, πρώτη στο χορό και στο δικό της σπίτι η μάνα της θα έφτιαχνε τα φασόλια και θα τις φίλευε όλες, μαζί με ελιές.
Στη Τήνο, την Κυριακή των Βαΐων, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους τηναργινάρα“, μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Μέσα σε εκκωφαντικό θόρυβο κατέληγαν στη θάλασσα, όπου πετούσαν στο στεφάνι στο νερό.
Το έθιμο της περιφοράς των κλαδιών θυμίζει τηνειρεσιώνη“, το στολισμένο με καρπούς κλαδί, που στις γιορτές της άνοιξης περιέφεραν στους δρόμους τα παιδιά, στην αρχαιότητα.
ΓΙΑΤΙ ΤΡΩΜΕ ΨΑΡΙ
Τα βάγια τα έπλεκαν σε πάρα πολλά σχέδια: φεγγάρια, πλοία, γαϊδουράκια, το πιο συνηθισμένο όμως ήταν ο σταυρός. Σε μερικά μέρη τους έδιναν το σχήμα του ψαριού. Ψάρι είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ. Αν και είναι ακόμα σαρακοστή, η Εκκλησία την Κυριακή των Βαϊων επιτρέπει το ψάρι. Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέει:“Βάγια, Βάγια των βαγιών,
τρώνε ψάρι και κολιό,
κι ως την άλλη Κυριακή
με το κόκκινο αυγό ! “
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ ΩΣΑΝΝΑ

 “Ωσαννάείναι λέξη συριακή, που σημαίνει σύμφωνα με την μετάφραση των Ο’ (εβδομήκοντα) ρψ’,25: «Ω Κύριε σώσον δη ω Κύριε, ευόδωσον δη».-ὡσαννά < εβρ. hōshī῾āh nnā `σώσε τώρα, δεόμαστε

5/4/17

ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ

A Αγαθόκλεια => αγαθή + κλέος, η έχουσα καλή φήµη. Αγαθοκλής => αγαθός + κλέος, ο έχων καλή φήµη. Αγαθονίκη: => αγαθή + νίκη, η νικήτρια ένδοξης νίκης. Αγησίλαος => άγω + λαός Aγλαία => αγλαός =φωτεινός,λαµπερός Αθηναγόρας => Αθήναι + αγορά, ο σοφός αγορητής. Αθηνόδωρος => Αθηνά + δώρο, δώρο της Αθηνάς, ο σοφός. Αλέξανδρος => αλέξω: αποµακρύνω + ανήρ,ο ανδρείος Άλκηστις => αλκή= αποκρούω + εστία Αλκιβιάδης => αλκή + βία Αλκµήνη => αλκή + µήνη:σελήνη Ανάργυρος => α(στερητ.) +αργύρια Αναστάσιος => ανα + ίστηµι:στέκοµαι Ανδρέας => ανδρείος => ανηρ Ανδροκλής => ανήρ + κλέος Ανδροµάχη => ανηρ + µάχω Ανδρόµεδα => ανηρ + µέδω = άρχω Αριάδνη: => άρι:πολύ + αγνή Αριστόβουλος => άριστος + βουλή, ο άριστος σύµβουλος. Αριστογένης => άριστος + γένος, ο ευγενής. Αριστοκλής => άριστος + κλέος, ο έχων άριστη δόξα. Αριστοµένης => άριστος + µένος, ο ανδρειότατος Ασία => άση = κόρος = πλούσια χώρα ή απο άτος = µεγάλη έκταση Αττική => αττα = ατταική =παλαιότατη Αχαιός => α(επιτ.) +γαία => γηγενής Αφροδίτη => αφρός + αναδύω B Βαρβάρα => βάρβαρος Βασίλειος => βασιλεύς Γ Γλυκερία => γλυκύς Γεώργιος => εκ του γεωργώ =γη + έργο ∆ ∆έσποινα => δεσπόζω ∆ηµήτριος => ∆η (δωρικό τύπο του Γη) + µήτηρ ∆ηµοσθένης => δήµος + σθένος, η δύναµη του λαού ∆ιογένης => Ζευς + γένος, ο Θεογέννητος ∆ιοµήδης => ∆ιός + µέδων:άρχων, ο άρχων µε θεία δύναµη. ∆ιόσκουρος => ∆ιος + κούρος ∆ιώνη => εκ του ∆ιός, η θεϊκή. Ε Ελένη => ελένη, που σηµαίνει «λαµπάδα» ή από τη ρίζα ελε- που σηµαίνει κυριεύω, κατακτώ Ειρήνη => είρω (λέγω ) + νους Εκτωρ => εκ του εχω Επαµεινώνδας=> επί + άµεινον, ο προοδευτικός Ερατώ => ερώ: αγαπώ Εριφύλη => έρι:πολύ + φύλον Ετεοκλής => ετεός:αληθής + κλέος, ο έχων αληθινή δόξα. Ευάγγελος => ευ +αγγέλω Ευαγόρας => ευ + αγορεύω, ο καλός οµιλητής. Ευανθία => ευ + άνθος Ευγενία => ευ +γένος Ευδοκία => ευ +δοκώ=έχω άποψη Ευδοξία => ευ + δόξα, η έχουσα καλή φήµη Ευνοµία => ευ + νέµω:διανέµω Ευρυβιάδης => ευρύς + βία Ευρυσθένης => ευρύς + σθένος Ευρώπη => ευρύς + ωψ Ευρώτας => ευ + ροος Ευτέρπη => ευ + τέρπω, η πολύ ευχάριστη Ευτύχιος => ευ + τύχη Ευφηµία => ευ + φηµί H Hρακλής => Ηρα +κλέος Θ Θάλλεια => εκ του θάλλω(ειµαι πλήρης) Θέµις => τίθηµι = θεσµός Θεµιστοκλής => θέµις(δικαιοσύνη) + κλέος Θεοδώρα => Θεού + δώρο Θεόφιλος => Θεού + φίλος Θεσσαλία => θέσις + αλς(θάλασσα) Θησέας =>θήσω,εκ του τίθηµι Θουκυδίδης => Θεού + κύδος:δόξα, ο δοξάζων τον θεό. Θράκη => θράσσω =καταστρέφω Θρασύβουλος => θρασύς + βουλεύοµαι Ι Ιαπετος => ιάπτω = πέµπω Ιάσων => ίασις: θεραπεία Ιοκάστη => ίον + κάζω:στολίζω Ιππολύτη => ίππος + λύω Ιφιγένεια => ίφι:ισχυρά + γίγνοµαι Κ Καλλιόπη => κάλλος + ωψ:οφθαλµός Καλλιρρόη => καλώς + ρέω Κασσιόπη => καινυµι(υπερέχω) + οψ Κλέαρχος => κλέος + άρχω, ο ένδοξος άρχων Κλεόβουλος => κλέος + βουλή, ο επινοητικότατος. Κλεοµένης => κλέος + µένος, ο ένδοξος για τη γενναιότητά του. Κλεονίκη => κλέος + νίκη, η ένδοξη νικήτρια. Κλεοπάτρα => κλέος + πάτρη, η δόξα της πατρίδος. Λ Λάκων => λα (επιτ.) + ακέων = ολιγοµίλητος Λαέρτης => λαός + αίρω =εκλέγω Λέανδρος => λαός + ανήρ, ο ανδρείος του λαού. Λεωνίδας => λαός + οιδα + γνωρίζω Λητώ => λανθάνω Λυσιστράτη => λύω + στρατός Μ Μακεδών => µακεδνός = υψηλός,µακρός Μενέλαος => µένος + λαός Μιλτιάδης => µίλτος: ερυθρά βαφή Ν Ναυσικά => ναυς + καίνυµαι:υµνούµαι Νεοκλής => νέος + κλέος Νέστωρ => εκ του νεοµαι = επιστρέφω Νεφέλη => νέφω: χύνω ύδωρ Νικηφόρος => νίκη + φέρω Νικόλαος => νίκη + λαός Ξ Ξενοφών => ξένος + φωνέω ο Οδυσσέας => οδύσσοµαι: διώκοµαι Οιδίπους => υδής + πους = ο έχων πρησµένα πόδια Όλυµπος => εκ του λάµπω Ορέστης => όρος + ίσταµαι Π Πανδώρα => παν + δώρο Παρασκευή => παρα + σκευάζω Πασιφάη =>πας + φάος (φως) Πάτροκλος => πατρίς + κλέος Παυσανίας => εκ του παύω Πελασγός => 1) πέλας = κοντινός + γη 2) εκ του πέλαγος Περικλής => περί + κλέος, ο ένδοξος Περσέας => εκ του πέρθω = εκπορθω,καταστρέφω Πηνελόπη => πήνη:υφάδι + λέπω:εκτυλίσσω Πολυδεύκης => πολύ + δεύκος:γλεύκος, ο πολύ γλυκός Πολύδωρος => πολλά + δώρα Πολυξένη => πολύ + ξενί Ποσειδών => πόσις(ποταµός) + είδω =είµαι αρµόδιος Προµηθέας => 1) προ + µύθος 2) προ + µήθος = µέριµνα = ο προνοητικός Πυθαγόρας => πυνθάνοµαι + αγορεύω Ρ Ρέα => εκ του ράος =έτοιµος Σ Σαλαµίνα => αλς(σαλ) + µίνυς = µικρός=βρίσκεται κοντά στην ξηρά Σλάβος => σάλος + βάω (βαίνω) Σοφοκλής => σοφός + κλέος, ο έχων δόξα σοφού Σπάρτη => σπείρω Στέργιος => στέργω = δείχνω στοργή Στυλιανός => στύλος Σωκράτης => σώζω + κράτος Τ Τερψιχόρη => τέρπω + χορός Τηλέµαχος => τηλέ: µακριά + µάχοµαι Τιµόθεος => τιµή + Θεός Φ Φειδιππίδης => φείδοµαι + ιππος Φίλιππος => φίλος + ίππος Φρίξος => φρίττω Φοίβος => φάος = φωτεινός Χ Χαρίλαος => χάρη + λαός Χριστόφορος => Χριστός + φέρω Ω Ωρωπός => η ώρ-ο (η φροντίδα) + το ουσιασ. οπός (= γαλακτώδης χυµός που παίρνει Κανείς Κεντώντας το φυτό)= αυτός που έχει τη φροντίδα της συγκοµιδής του χυµοι. φυτών